vrijdag 1 april 2016

Verder op weg

Na een verfrissende nachtrust, ook voor de zes durvers in het ‘native house’, wachtte bij onze gastvrouw een gezond ontbijt met rijst, ei en een stukje fruit. De jeepney (grote jeep) en het busje brachten ons naar het dorpsplein van Mayoyao, waar onze gids Robert op ons wachtte. Voor we startten met onze wandeling stelde hij ons eerst voor aan de Major (de burgemeester) van het dorpje.
Hierna daalden we af tussen de idyllische rijstterrassen. We wandelden langs smalle paadjes (eigenlijk gewoon de muurtjes die de terrassen van elkaar scheiden) en moesten goed naar onze voeten kijken om niet te uit te glijden. Dat was een moeilijke opgave omdat het zicht rondom ons zo adembenemend was, met als gevolg dat sommigen misschien met een bruine schoen zullen thuiskomen. Onderweg maakten we talrijke stops waarbij Robert ons de verschillende aspecten van de plaatselijke cultuur toonde. Hij vertelde ons over de aanleg van de rijstterrassen, de bouw van hun hutten en hun religie. Sommigen onder ons waagden zich aan de traditionele kledij van de lokale bevolking. Eén van de mooie foto’s geven we al cadeau, de andere zullen jullie uitgebreid kunnen bewonderen als we terug zijn. Op onze laatste stop vertelde hij ons een scheppingsverhaal over de verschillende rassen (de volledige historie is te verkrijgen bij de reisgenoten).

We hadden nog een kleine klim en dan reden we met de busjes helemaal naar boven voor een prachtig panorama. Onderweg was het wel even spannend, de haarspeldbochten zijn hier heel erg steil en net iets té kort aangelegd, waardoor de jeepney moest manoeuvreren langs een afgrond.  Maar het was de spanning waard, het uitzicht was werkelijk prachtig. Robert vertelde ons opnieuw een verhaal over WO II en we hadden tijd voor een uitgebreide fotoshoot.

Onze volgende stop was het Mayoyao District Hospital. Een primair hospitaal wat wil zeggen dat het een zeer klein hospitaal is er niet geopereerd kan worden. Over het algemeen beschikt men ook over weinig middelen. Er waren enkele moeders met hun pasgeboren baby, maar anders waren er niet veel andere patiënten. Zelfs het ziekenhuis beschikte over zijn eigen prachtige uitzicht over Mayoyao en omliggende rijstterrassen.

Hierna gingen we lunchen, onze bagage oppikken en vertrokken we op onze volgende roadtrip richting Banaue. Na het debacle van gisteren besloten we de bagage anders te verdelen, zodat de valies van Koenraad in de jeepney kon. Hierdoor kwam bovenop de jeepney plaats vrij voor wat studenten. De lange rit werd een waar avontuur, zeker door de vele wegenwerken en de landslides (door de stenen die van de berg rollen is de weg vaak versperd of helemaal weg). Een vangrail ziet men hier slechts af en toe. Ondertussen zijn we gearriveerd en geïnstalleerd in Banaue. We maken ons klaar voor de grote wandeling van morgen en nemen nóg meer zonnecrème mee dan vandaag, want de eerste kreeftjes zijn al zichtbaar.

Tot de volgende!
Ward & Nele

1. Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik kijk al uit naar het volgende verslag. Veel plezier en zorg goed voor elkaar. Greet

2. Super dat jullie het zo goed stellen en leuk om wat foto's te zien!
    Geniet ervan!
    PS. Karen vergeet niet je in te smeren ;)

3. Leuk om jullie zo 'dichtbij' te kunnen volgen. Stuk voor stuk indrukken voor het leven. Hou jullie goed en 'ingesmeerd'... 😉